Nyheter
Referat fra informasjonsmøte 03. september 2019
- Detaljer
- Publisert mandag 21. oktober 2019 13:05
- Skrevet av Julie Landstad
Referat fra medlemsmøte i Norefjell Hytteeierforening tirsdag 3. september 2019, Ullern Menighetshus, Oslo
24 hytter representert.
Formålet med møte var å informere medlemmene om utbyggingen av vann og avløp og ha en dialog om veien videre.
Styreleder Kjell-Erik Andersen ledet møtet.
Utbygging av vann og avløp er nå komme til fase 3. Det har vært vanskelig for kommunen å inngå en avtale med Ola Nore om denne utbyggingen. Nå er den på plass. NVA (Norefjell Vann- og Avløpsselskap AS) skal bygge hovedledningsnettet, mens Ola Nore via sitt driftsselskap; Norefjell Hyttesenter AS står for stikk ledningene.
Det er sendt ut informasjon om dette fra Norefjell365 og på nettsidene. https://www.norefjell365.no/aktuelt/host-utbygging-vann-og-avlop
Norefjell Hyttesenter AS er et nyopprettet selskap eiet av Norefjell 365. Det vil si Ola og Linda Nore.
Avtalen som er inngått mellom Ola Nore og NVA har styret ikke fått innsyn i. Fordi det er vanskelig å få til en dialog ønsker styret å kontakte advokat for å se på medlemmenes rettigheter i denne saken. Dette gjelder også prisen.
Stikkledningene har en enhetspris på kr 84.000 + mva for hver hytte uansett avstand, graving på egen tomt kommer i tillegg.
Forsamlingen gav sin tilslutning til at styret kontakter advokat for å se om medlemmenes rettigheter blir ivaretatt.
Våre medlemmer på Snekkermyra er ikke med i planen om vei og vann/avløp. Styret vil arbeide for en løsning for de aktuelle hyttene.
Vei utbygging er i gang. Styret minner om at prisen for denne utbyggingen ligger i dommen fra Jordskifteretten.
Medlemmene oppfordres til å følge med på egen tomt og snakke med Strand og Enger som bygger veiene.
Seterbekken Vannverk har pr i dag 113 abonnenter. Kostnad til drift er ca kr 400.000,- pr år. Rørlegger Ole Anton Jokerud gjør en kjempe jobb for å holde det i gang. Han sier det lekker ca 2000 l vann pr døgn. Samtlige abonnenter må påse at stoppekraner etc på egen tomt ikke lekker. Selv når flere hytter i samme området blir koblet fra, må hele ledningsnettet driftes. Dette vil bety betydelige kostnader for de siste abonnentene. Styret vil se på en løsning på dette.
Siste sak på møtet var fremtiden for foreningen. Medlemmene ønsker en forening som kan ha felles stemme mot avgjørelser som skjer i vårt område.
Det kom til ordet for å arrangere skirenn.
Referent Eva Bøhn
Oversiktskart over vann og avløps plan på Norehammeren
- Detaljer
- Publisert onsdag 04. september 2019 13:43
- Skrevet av Julie Landstad
De forskjllige oversiktskartene over vann og avløp, trykk på det området du ønsker for å åpne PDF.
Det kommunale og private stikkledninger sammen
Kommunens (NVA) hovedtrekk medkumplasseringer
Den nye reguleringsplanen på Norehammaren
- Detaljer
- Publisert onsdag 24. januar 2018 09:56
- Skrevet av Julie Landstad
Den nye reguleringsplanen for Norehammeren kan du se her på kommunenes nettsider
Inklusiv planbeskrivelse med reguleringsbestemmelser , samlet saksfremstilling fra Krødsherad Kommune, tabellendring i forhold til høring og informasjon om klagerett.
Den nye planen trår først i kraft når klagebehandlingen er ferdig. Da vil endelig godkjent plan bli lagt ut på nettsiden vår.
Styret har følgende merknader.
"Norefjell hytteeierforening c/o Kjell-Eric Andersen
Hadelandsveien 638
3520 Jevnaker
Krødsherad kommune 3536 Noresund
Oslo, 24.10.2017
Uttalelse til endring av detaljregulering for Norehammeren på Norefjell
Styret i Norefjell hytteeierforening har følgende merknader til reguleringsforslaget:
•Området Norehammeren har gjennomgått store endringer som en følge av de to vedtatte reguleringsplanene for Norehammeren område A og Norehammeren område B, samt pågående planarbeide for en felles plan for hele området. Det har vært en betydelig fortetting som har medført at store grøntområder har blitt regulert til bebyggelse. De eneste områdene som til en viss grad er uberørt er myrområdene. Vi registrerer at også myrområdene blir utsatt for press og ser at flere av både eksisterende ubebygde samt nye tomter strekker seg ut i myrene. Vi nevner som eksempel D29, D31, D32, D21, D22. Myrområdene er en kvalitet i form av landskapsrom som gir luft og avstand mellom hyttene, og vi ber om at de tomtene som utfordrer myrområdene blir fjernet fra planen.
•Vi ser også at flere tomter er plassert i svært bratt terreng. Vi etterlyser gode reguleringsbestemmelser for å regulere bebyggelsen i bratt terreng. Foreslåtte reguleringsbestemmelser overlater for mye til hver enkelt hytteeiers skjønn. Vi etterlyser kotehøyder for bebyggelsen samt bestemmelser som regulerer bebyggelsen på bratte tomter. Vi mener det vil være viktig for område som helhet at det blir utarbeidet visuelle presentasjoner av den landskapspåvirkningen hyttene i bratt terreng gir.
•Vi har fått utallige henvendelser fra våre medlemmer når det gjelder tillatt BYA på hver tomt. Det kan syntes som om BYA har blitt noe vilkårlig fastsatt og det er vanskelig å se noe grunnlag for den fastsatte BYA. Tomter som ligger i samme område med temmelig lik topografi har i flere tilfelle svært ulik utnyttelse. Det kan virke som om nye tomter innenfor planområdet har fått en høyere utnyttelse enn eksisterende. Der hvor topografien ligger til rette for det kan vi ikke se noe hinder for at alle tomter burde hatt en utnyttelse på mellom 15 og 20%. Vi ber om en begrunnelse for fastsettelsen av BYA på tomtene på området.
•Vi registrerer at utbyggingsrekkefølgen for veg, vann og avløp er tatt ut av
rekkefølgebestemmelsene. Det henvises til Jordskiftedommen. Vi ber om at utbyggingsrekkefølgen blir tatt inn igjen i rekkefølgebestemmelsene for å sikre en forutsigbarhet for tomteeierne. Norefjell Hytteeierforening
Styret"
Referat fra styremøte 24.10.2017
- Detaljer
- Publisert mandag 30. oktober 2017 10:52
- Skrevet av julielandstad
Referat fra styremøte i Norefjellhytteeier forening 24.10.2017
Tilstede: Kjell- Eric Andersen, Aud Landstad, Jan Erik Nilsen, og Eva Bøhn
Referent: Eva Bøhn
Sted: Landstad, Grimelundshaugen, Oslo
1.
Organisering av styret
Lars Hjelmeseth måtte dessverre trekke seg og Jan Erik Nilsen går inn som fullverdig medlem fra dags dato. Aud Landstad tar på seg noen av oppgavene til Lars som medlemsarkivet og utsending av faktura.
1. Økonomi
Det er sendt ut purring til de som ikke har betalt for 2016. Medlemsavgift for foreningen og for vann fra Sæterbekken blir sendt ut i løpet av november. Styret oppfordrer medlemmene til å bruke oppgitt kidnr på innbetalingene. Oversikt over medlemmene Sæterbekken og i foreningen.
2. Sæterbekken vannverk; drift og fremtid..
Oktober har det vært dårlig vanntrykk og bortfall av vannet. Dette skyldes en åpen stoppekran. Det er viktig å melde om dårlig trykk eller ikke vann med en gang en oppdager det. Styret oppdaterer informasjon på hjemmesiden om hvordan melde feil på vannet. Meld via e-post eller på Foreningens Facebook side. Feil på stoppekraner som forårsaker bortfall av vann/søkearbeide av rørlegger blir belastet ansvarlig hytteeier. Styret drøftet digital overvåking av forbruk av vann for tidligere å oppdage lekkasjer.
3. Vann vei og avløp fremdriftsplan.
Styret har gjentatte ganger forsøkt å få en oppdatering, men ikke tilstrekkelig svar. Styret fortsetter å jobbe mot NVA og grunneier.
4. Reguleringsplanen
Styret drøftet reguleringsplanen og sender inn eget høringssvar. Styret anmoder alle medlemmer til å ivareta sine egne eierinteresser ovenfor planforslaget.
5. Drift av vei på Norehammeren
Styret følger opp drift av vei og vi arbeider med å få innsyn i veiregnskapet. Refr. Dommen i jordskifteretten pkt 7.3.1
6. Eventuelt
Generalforsamling vår 2018. Forberedes på møte i januar. Ullern Menighetshus er et aktuelt møtested.
Neste styremøte : Tirsdag 16.januar 2018 kl 1800 hos Eva Bøhn